Færdigheds- og vidensmål
Praktikperioden på Sejs skole tager udgangspunkt i læreruddannelsens videns- og færdighedsmål for det enkelte studieår. Nedenfor ses en oversigt over praktikniveau 3 og hvilke fokuspunkter, der skal være i din praktikperiode her på Sejs Skole.
Kompetenceområder i praktikken på nivieau 3
Kompetenceområder | Færdighedsmål | Vidensmål |
Den studerende kan | Den studerende har viden om | |
Didaktik: Kompetencemål:
| Planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende Evaluere elevernes læringsudbytte og undervisningens effekt
| Organisations- og undervisnings- og samarbejdsformer,
|
Klasseledelse: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø. | Lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne.
| Læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.
|
Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab. | ||
Raltionsarbejde: Ralationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kollegaer, forældre og skolens ressource personer. | Støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen. | Anderkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser, |
Kompetencemål: Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kollegaer og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen. | Kommunikere med forældre om elevernes skolegang.
| Processer, der fremmer godt skole-hjem samarbejde og
|
Fordeling af vejledningstimer
Vejledningstimerne fordeles mellem praktiklærerne i forhold til, hvor mange lektioner, de studerende varetager hos den pågældende praktiklæreres klasser.