Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselspolitik på Sejs Skole

Fællesskab og trivsel er en del af skolens værdisæt, og trivsel og mobning er noget vi altid har
og til stadighed er opmærksomme på. De årlige trivselsmålinger viser, at eleverne på
Sejs Skole trives.

Der er rigtig betydningsfuldt, og det skal vi fremadrettet have fokus på at besvare. 
I trivselspolitikken samler vi de handleplaner vi har om mobning og de redskaber, vi har udviklet
til at fremme klassers trivsel og forebygge mobning. 

Forældre kan være sikre på, at vi griber fat i problemer med det samme, men det kræver selvfølgelig, 
vi kender til dem, og ofte foregår mobning i det skjulte. Her har forældre en vigtig rolle, idet de jo har den 
tætte kontakt til barnet, og de ved ofte, hvis der er noget, der trykker. 
Det er for os vigtigt at skelne mellem konflikter og mobning på trods af, at grænsen ofte er
flydende mellem konflikter og mobning. 

Mobning skal der straks sættes ind overfor, og alle vi voksne skal på banen så hurtigt som muligt. 
Det at møde modstand, og at lære at takle modstand og måske ikke altid få det, som man først havde
tænkt sig det, er rigtig vigtigt. Det hører med til at være menneske.
Hvis alle forhindringer fejes væk foran en, så bliver det svært at møde modstand senere i livet - og det
er der vist ingen, der slipper for. 

Som de voksne skal vi være der for børnene/de unge, og vi skal være opmærksomme, men vi skal ikke
nødvendigvis løse konflikterne for dem.

Det kan være hårdt at blive enige om fodboldreglerne eller finde ud af, hvem der nu havde lovet at være
sammen, og hvad man kan sende sms'er om. 
Det fører af og til, til tårer og tænders gnidsel, men vi skal ikke gå ind og ordne sagerne for børnene/de unge. 
Vi skal hjælpe og støtte dem, i at se nye veje og finde ud af tingene med hinanden. 

I handleplanen står vores definition på, hvad mobning er.

Både lærer, pædagoger og forældre skal gøre deres yderste for , at ingen bliver udsat for mobning og
hvis det sker, så skal vi gribe ind, så hurtigt vi kan.